Förebygg din förkylning!


Sommaren tog slut, sedan kom september från ingenstans och försvann lika fort. Nu är hösten här på riktigt och likaså förkylningarna som sedvanligt dyker upp ett par gånger om året. Stora som små, långa som korta – de har en tendens att komma tillbaka. Hur gör man då för att inte hamna mitt i skottlinjen? Nedan har du några tips som förhoppningsvis kan hjälpa dig att undvika din sedvanliga höstsnuva.

1. Handhygien

Du har hört det förr – tvätta händerna! Du använder dem mer än du tror och rör vid flertalet ytor, saker och personer under en dag. Tvätta noga mellan fingrarna och alla veck, gärna länge, med tvål och vatten. Extra viktigt innan måltider eftersom bakterierna då kan komma farligt nära din mun. Handsprit fungerar också. Ett relaterat tips är att nysa i armvecket och inte händerna. Detta kanske inte är självklart för alla och det kan ju vara så att du har oturen att skaka hand med någon som är okunnig när det kommer till förkylningar och handhygien. Se till att inte torka händerna på samma handduk om någon i familjen är förkyld.

2. Träna lagom

Träning är bra, det bygger till och med upp ditt immunförsvar för att skydda dig mot förkylningar. Däremot är det bra att låta kroppen vila när immunförsvaret är under attack. Ta det lugnt och ge dig själv en paus från de där springturerna eller gymbesöken och kör igång igen när du är frisk.

3. Håll avstånd

Ta en paus från kramar och annan kroppskontakt. Under förkylningstider kan det vara bra att hålla avstånd, både från personer du känner och inte känner. Testa exempelvis att promenera istället för att ta en trång buss till jobbet. Många förkylningsvirus sprids på en 2-metersradie när någon nyser eller hostar.

4. Fimpa cigarretten

Det är inte bra att röka. Det vet du redan och har säkert hört tusen gånger förr, men det är extra dåligt i relation till förkylningar. Rökning kan skada slemhinnor och flimmerhår så att virus och bakterier lättare når dina lungor. Dessutom ökar det risken för svåra infektioner och kan även försämra ditt immunförsvar.

5. Sov gott, ta det lugnt

Att få ordentligt med sömn är alltid fördelaktigt men när du är förkyld, eller håller på att bli det, vill du ta det tipset på allvar. Se till att få 7-8 timmars sömn per natt. Undvik dessutom att stressa – gör du det under längre perioder sliter det ordentligt på ditt immunförsvar och du kan åka på lättare infektioner. Känn efter och identifiera dina varningssignaler, lyssna på din kropp!

6. Vitaminer, vitaminer, vitaminer

En allsidig kost är viktig, eftersom brist på mineraler och vitaminer kan skapa en obalans i din kropp. Under mörkare tider är det viktigt att ge kroppen de vitaminer som du inte får i dig. Försök få en timme ute i solljuset om dagen om möjligt och ät D-vitamin för att kompensera för bristen på solljus under höst- och vinterhalvåret.

7. Produkter

Det finns produkter som kan hjälpa dig på traven mot förkylningen. Som nämnt i föregående punkt är produkter (gärna oljor och fetter) med D-vitamin bra för ditt immunförsvar. Något annat du kan testa är förebyggande halsspray som gör att bakterier och virus inte fastnar lika lätt på slemhinnorna. Om du vill lindra dina symptom kan du prova produkter med Echinacea (solhatt). Fråga ditt apotek om hjälp.   

Källa: https://www.apoteksgruppen.se/